Info Mandi Wajib


Assalamualaikum Dan Selamat Sejahtera
pada kawan-kawan dan skandel-skandel ku
hehehe
Hari nie aku nk kongsi apa yang aku baca
dan aku rasa sangat-sangat penting
Selamat Membaca ^_^

Mandi Junub
by Azarudin Bocheh on Thursday, August 5, 2010 at 7:36am


Telah dipastikan bahawa terdapat terlalu ramai dari kita yang tidak sah mandi wajibnya...saya kongsikan artikel ini untuk semuanya...sila share atau copy di blog masing-masing..terima kasih-azarudin bocheh.

Assalamualaikum,
Berkongsi sedikit ilmu… dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.

Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”

Niat itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..
Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.

Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.

Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.

2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.

3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).

4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.

5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.

6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.

Rahsia 13
Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.
13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.

Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.


“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

Balik Kampung~~~ HoHoHo


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera~~~

Huiiiii bersemak-samun! berdebu-debuan aku nya blog nie
HeHeHe, sekejap ya! *sapu sapu, lap lap, kemas kemas
HaHaHa, okes!
hurmmm KHAMIS!(2September2010)
emm apa cerita dengan KHAMIS 2 September 2010 nie yea
HaHaHa, sebenarnya hari tu aku akan pulang ke tanah air ku yang tercinta!
aku akan pulang ke kampung halaman ku, yeaaaa sukanya aku!!!
hurmm sudah hampir 7bulan aku tak balik ke rumah keluarga aku ni
macam-macam plan yang aku fikirkan ni, nak makan makanan malaysia banyak-banyak,
nak main hujan, nak mandi sungai, nak jumpa kawan-kawan, nak jumpa skandel-skandel, 
nak jumpa awek-awek, nak jumpa pengkid-pengkid aku HaHaHa,
tapi yang paling penting, aku nak jumpa dengan ayahda dan bonda ku ^_^
macam-macam la XD
kat sini aku letak la video-video raya dengan ragam kami diperantauwan yer, HeHeHe



eeee~~~ tak sabar rasanya nak balik, HeHeHe,
bagi rakan-rakan yang akan balik ke kampung halaman, pandu la kereta tu dengan cermat dan berhati-hati ya
bagi mereka yang tidak dapat pulang ke kampung halaman, bersabar la! HaHaHa
sampaikan la salam anda pada mereka yang berada di kampung tu ^_^
kalau mereka-mereka yang berkerja pada hari raya pula, jangan la bersedih yer
sebab saya pasti, bukan anda sahaja yang akan berkerja pada hari tersebut
emmm aku pun tak tau dah nak merepek apa dah


                                     Selamat Hari Raya 
            ^_^Maaf Zahir Dan Batin ^_^


Just UpDate Widget-Widget


Assalamualaikum, dan Selamat Sejahtera

hurmm aku tak tau nak tulis apa buat masa sekarang nie,
emm mungkin sebab aku sibuk sejak kebelakangan nie kot,
tambahan pula, aku dapat tahu kereta aku teruk kemalangan, emm mesti korang pelikkan,
yer la, cam maner kereta tu boleh kemalangan kan, sedangkan aku masih berada kat Dubai,
Hurmm di pendekkan cerita, mak aku bawa, selepas tu kemalangan, nasib baik mak aku tak ada apa-apa
mak aku kata "mama ingat saje jer nak jenjalan ngan kate ko tu g pasar" *ingat kereta aku tu standart tuk pasar k? grggggg
"mama bawak slow~~~~ jer, tetibe lak ader motor tu nak masuk simpang tanpa tengok keaadan dulu" tapi memang la salah orang tu, sebab mak aku kat jalan utama lagi besar lak tu
hurmm aku pun tak faham kenapa orang tu main redah jer
bila aku tengok gambar tu pun aku masih tak paham

My CLS
  
kesiannya CLS aku tu~~~ 
aipppp~~ awak tu dah sakit!, jangan nak ngorat-ngorat kereta lain yeakkk
 

LAST sekali nie, motor yg buat HAL!!!!

selepas tu pula, aku sibuk buat lasen kat Dubai ni, nanti senang la aku nak bawa kawan-kawan aku yang datang dari Malaysia jalan-jalan di Dubai ni lak
aku buat lasen nie dah sebulan dah
memang protokol habis la kat Dubai nie, hurmmm nasib baik aku lepas ujian-ujian diaorang nie
dengan sekali test je ^_^, selepas tu pula, sibuk dengan kerja-kerja kat office aku lak
*walhal aku bukan buat kerja-kerja office pun, hahaha, boikot boss punya hal la,
"boss ! jangan salahkan saya yer, salahkan budak-budak inter tu"
wakakakak
hurmm itu jer la yang aku nak post kali ni
p/s*nanti aku ceritakan apa tu My CLS ^_^
w'salam


aku sebenarnya nak bagi tau pasal widget-widget yang aku update...
??? mereng aku nie~~~
dah layak kena balik malaysia untuk bercuti jap ;p
wakakaka

Rahsia Teknologi Manusia Zaman Kuno


Assalamualaikum Dan Selamat Sejahtera,,,
hehehe, macam biasa la kan

Ramai dari kita yang mambayangkan, manusia zaman kuno yang hidup ribuan atau jutaan tahun yang lalu adalah manusia zaman batu, tidak berpakaian dan tidak berteknologi. Jangan terperanjat, bahawa penemuan arkeologi oleh ahli-ahli sejarah adalah sebaliknya, iaitu teknologi mereka sanggatlah tinggi dan luar biasa dan boleh dikatakan setaraf dengan teknologi kita sekarang.

Bahkan ada yang menyatakan ianya lagi futuristik berbanding zaman sekarang. Mungkinkah disebabkan oleh faktor tertentu yang masih menjadi misteri, zaman purba yang serba canggih dan futuristik itu akhirnya lenyap sehingga dunia kembali menjadi mundur, tidak bertamadun dan jauh daripada perkembangan teknologi? Sehinggalah kira-kira 200 tahun lalu di mana manusia sudah berteknologi, maka barulah manusia meneroka kembali rahsia-rahsia sains.

Beberapa contoh penemuan ajaib yang boleh dianggap mengejutkan dunia sains hari ini ialah, antaranya pada tahun 1930, ahli arkeologi Austria, Dr Wilhem Konig yang menjalankan kerja mencarigali di daerah Khujut Rabula, dekat Baghdad; menemui suatu objek aneh tertanam di tapak itu. Objek itu terdiri daripada silinder tembaga, batang besi serta aspal yang disusun dalam sebuah bekas tanah liat seperti tempayan kecil setinggi 14 sentimeter (sm) dan berdiameter lapan sm. Penyelidikan lanjutan mendapati objek aneh itu ternyata berfungsi seperti bateri malah bateri kuno itu dianggarkan berusia 2,000 hingga 5,000 tahun lalu!

Penemuan menggemparkan itu secara tidak langsung mencabar sejarah berikutan bateri dikatakan pertama kali dicipta pada 1800 oleh Count Alessandro Volta. Maka penemuan itu membuktikan bateri cipta lebih awal lagi. Sepatutnya, Count Alessandro Volta tidak boleh diktiraf sebagi orang yang pertama mencipta bateri.
Penemuan itu juga secara tidak langsung menunjukkan masyarakat purba yang wujud 5,000 tahun lalu sudah menemui tenaga elektrik sekali gus 'menafikan' Michael Faraday sebagai individu pertama menemui induksi elektromagnetik dan hukum elektrolisis pada 1831. Jangan terperangat hasil dari Uji kaji mendapati bateri kuno itu mampu menghasilkan tenaga elektrik antara 1.5 volt hingga dua volt!!!

Di lokasi sama dengan penemuan bateri kuno di Baghdad, Iraq; turut ditemui kanta optik purba yang dihasilkan kira-kira 2,200 tahun lalu. Kanta purba sebesar kira-kira dua ibu jari itu dijumpai dengan bahagian kacanya sedikit retak. Sebelum penemuan menggemparkan itu, kanta dikatakan pertama kali dihasilkan di Eropah pada abad ke-16. Bagaimanapun penemuan kanta kuno itu menunjukkan masyarakat purba sudah lama mengetahui kaedah menghasilkan kanta serta mengaplikasikannya dalam kehidupan.

Antara penemuan lain yang dianggap luar biasa ialah, Pada 1901, penyelam di perairan pulau Antikythera, Greece menemui artifak berusia lebih 2,000 tahun dari sebuah runtuhan dasar laut. Artifak menyerupai jam itu dikaji penyelidik, Derek J De Solla Price dan didapati ia berfungsi sebagai 'kalkulator' atau mesin pengira yang menghitung pergerakan bintang dan planet.

Tahukah anda, bahawa raktor nuklear juga telah wujud sejak zaman kuno lagi? Pada 1972, sebuah reaktor uranium yang sudah wujud sejak dua juta tahun lalu ditemui di Oklo di Republik Gabon, Afrika. Kajian reka bentuk dan struktur lombong purba itu mendapati ia dapat mengekang radioaktif daripada tersebar malah teknologi reaktor dan kaedah digunakan pada zaman purba itu jauh lebih canggih daripada kaedah reaktor nuklear digunakan pada zaman kini. Maka manusia terpaksa menkaji untuk mendapatkan rahsia sains mereke. Ini bermakan teori ato, yang diasa kan oleh albert Ensatain telah dipraktikkan sejak zaman kuno lagi. Persoalan timbul sama ada manusia pada dua juta tahun lalu sudah menguasai teknologi atom dan menggunakan sumber nuklear sama ada sebagai sumber tenaga untuk kegunaan harian atau peperangan.

Teknolgi jantung tiruan pula, manusia kuno juga adalah orang yang awal mencipta dan menggunakan jantung tiruan. Tahukah anda, di dada kiri mumia anak lelaki dalam sebuah piramid Mesir, penyelidik menemui jantung buatan. Sejarah ilmu perubatan pada masa kini memperlihatkan jantung buatan hanya dihasilkan beberapa puluh tahun lalu tetapi penemuan itu memungkinkan jantung buatan sudah dihasil dan dipasang pada 5,000 tahun lalu.

Manakala teknologi robot pula sebenarnya telah dipolopor sejak zaman pemerintahan Kaisar Mu (976 hingga 922 SM) di China, pencipta berbakat, Ma Daifeng menghasilkan aplikasi robotik yang dibina tetapi berasaskan mekanisme mekanikal. Robot yang dibina dapat bernyanyi dan menari seperti manusia, membawa peralatan kepada tuannya selain mempunyai organ tubuh seperti tulang, otot, sendi, kulit dan rambut. Antara ciptaan Ma Daifeng juga adalah alat merekod jarak perjalanan selain aplikasi untuk industri kilang yang mampu bekerja tanpa kawalan manusia.

Dari segi teknologi kenderaan pula, manusia kuno tidak kurang hebatnya dimana ukiran purba ditemui di sebuah kuil Kerajaan Mesir Purba di Abydos, Mesir menunjukkan gambar kenderaan yang wujud pada zaman ini walaupun ukiran itu dianggarkan dihasilkan lebih 3,000 tahun lalu. Jangan terperanjat bahawa gambar berkenaan yang jelas kelihatan adalah helikopter, kapal selam, bot dan pesawat. Pada 1898, di sebuah makam kuno berusia kira-kira 2,200 tahun di Saqquara, Mesir, replika pesawat yang formatnya mirip dengan pesawat terbang moden ditemui!!!

Jadi, apakah yang boleh kita boleh belajar dari penemuan teknologi kuno ini? Antaranya ialah keupayaan manusia zaman kuno, jika dikaji dan diterokai ilmunya memungkinkan manusia boleh mencanggihkan lagi teknologi masa kini. Disamping itu, manusia zaman sekarang terutama Amereka Syarikat dan Eropah, jangan terlalu angkuh kerana berjaya mencipta bermacam-macam terkologi yang berkemungkinan telah diketahui atau digunakan sejak zaman kuno lagi!!! Mungkinkah manusia dulu telah menggunakan komputer? Mungkin juga, kalau tidak bagaimana mungkin mereka boleh mencipta piramid dan membuat lukisan gergasi di gurun Nasca (baca artikal sebelum ini)… Atau adakah teknologi- teknologi tersebuat hasil ciptaan manusia atau UFO?

Walhualamm…

Sumber : http://terjah.freephpnuke.org

Hikayat Si HikayatMalaya: Besok!!!s


Hikayat Si HikayatMalaya: Besok!!!s

Besok!!!s


Assalamualaikum Dan Selamat Sejahtera,,,
hah besok!!! emm besok ke esok ye???

Emm tak mengapa la, esok atau hari ini, aku akan postkan cerita tentang misteri sains
dalam post kali ini ada la cerita sedikit tentang teknologi-teknologi yang diaorang jumpa
selepas itu, ada juga teknologi yang kita tak sangka, orang masa dulu boleh buat
emm banyak lagi la
nanti korang baca la ye

Hikayat Si HikayatMalaya: ??? Itik ???


Hikayat Si HikayatMalaya: ??? Itik ???

Hari Ahad


Macam biasa !
Assalamualaikum dan Selamat sejahtera

hadoiiiii,esok hari ahad, hari bermulanya bekerja pada minggu baru,,,
huhuhu sebenarnya aku sangat-sangat tak ada mood nak bekerja ni
mana taknya, korang mesti ingat pasal budak-budak international tu kan!
hah! sebab itu la aku tak ada mood nak kerja, diaorang ni memang selalu menyakitkan hati je
hahaha, aku malas nak cerita lagi kenapa diaorang ni menyakitkan hati aku

huhuhu, hah! aku sebenarnya baru je balik dari Buj Dubai.
Buj Dubai tu apa?
hah! Buj Dubai tu la tempat-tempat nak beli barang-barang murah
alaaa macam korang pergi Petaling Street la atau korang pergi Central Market dekat
Kuala Lumpur tu, nak beli cenderamata banyak-banyak boleh la cari dekat sini

hehehe, emm aku pergi sana sebenarnya nak cari Motorola Droid X
tapi kat U.A.E lum sampai lagi kot, huhuhuhuh :(
aku rasa sekarang ni aku macam gila gadget la pula, hahaha

point cerita aku hari ni sebenarnya 
AKU SANGAT-SANGAT BOSAN DI DUBAI NI,,,
AKU NAK BALIK MALAYSIA!!! 
AKU NAK LEPAK DENGAN KAWAW-KAWAN AKU,,,
terutama sekali 
ANGAH(FADILAH), KENZO(AMEZ)
kalau boleh nak lepak lelama dengan KEN ^_^

??? Itik ???



Assalamualaikum dan selamat sejahtera,
hari ini aku dapat soalan daripada rakan sekerja aku
soalan tentang ITIK!
dia tanya "Ada berapa ekor itik?"
hehehe, sebenarnya ada sedikit ayat atau penerangan
sebelum dia hendak tanya pada aku "Ada berapa ekor ITIK?"

soalannya:

Saya ada 2ekor itik,
Seekor itik berada di depan,
Saya ada 2ekor itik!,
Seekor lagi berada di belakang!,
Ada seekor lagi di tengah-tengah,
Ada berapa ekor itik semuanya?

wakakakaka, memang agak kelakar bila aku fikirkan balik
hehehe, sebelum aku bagi jawapan,
korang fikirkan la jawapannya dulu, ^_^
aku nak kongsi dulu jawapan-jawapan yang kita orang fikirkan tadi

jawapan yang belum pasti:
mamat A : "aku rasa ada 5ekor itik!, sebab soalan tu kata ada 2ekor, selepas tu ada seekor di depan,
seekor di belakang dan seekor di tengah-tengah, jadi jawapannya 5ekor!

jawapan pada mula-mulanya aku terfikir, tapi aku tak pasti : ("aku rasa mungkin ada 7ekor, sebab ada 2ekor, seekor di depan, selepas tu ada 2ekor lagi, seekor di belakang dan seekor di tengah-tengah!")

tapi aku jawab kat mamat yang bagi soalan tu : " aku rasa jawapannya ada 3ekor je, sebab soalan tu bagi tahu ada 2ekor itik, seekor di depan dan seekor di belakang serta soalan tu menambah seekor lagi di tengah-tengah, jadi jawapannya 3ekor

hah!!! jawapan yang sebenarnya memang 3ekor pun, sebabnya sama yang aku cakap kat atas tadi
heheheheeheh

*tapi jawapan mamat sorang ni lagi best
"AKU RASA JAWAPANNYA TAK ADA! SEBAB ITIK TAK ADA EKOR!"
wakakakakakakakaka
jawapan ni aku memang nak bagi pecah perut la
hahahahaha

Burj Khalifa *AT THE TOP*


Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera
Okey, kali ni aku nak kongsi dengan korang pasal Burj Khalifa
Pada 09-Julai-2010 hari Sabtu, aku dengan kawan-kawan sekerja aku berjalan-jalan
ke Burj Khalifa, hehehe, memang best ^_^
aku memang kagum sangat dengan diaorang punya lift
lift diaorang memang sangat-sangat laju beb!!!
kalau tak silap aku tak sampai 1minit pun, kitaorang dah sampai kat atas dah
hehehe, lajukan?
okey sekarang nie aku bagi sikit profile tentang Burj Khalifa sikit yer ^_^

Burj Khalifa Profile

"Burj Dubai yang merupakan bangunan tertinggi di dunia yang seakan sukar untuk dipecahkan rekod ketinggiannya telah berjaya dirasmikan oleh pemerintah Dubai, Sheikh Mohammad Rashed al-Maktoum. Menara Dubai yang kini dikenali sebagai Burj Khalifa adalah bersempena  tanda menghormati Presiden Emeriah Arab Bersatu (UAE), Sheikh Khalifa Zayed al-Nahayan yang  juga adalah pemerintah Abu Dhabi, negara sekutu UAE yang membantu menyuntik AS$10 bilion tahun lalu untuk menyelamatkan syarikat pemaju hartanah gergasi Nakheel, iaitu anak syarikat Dubai World.

Burj Khalifa yang tingginya 828 meter mempunyai 160 tingkat memecah rekod Taipei 101 yang dirasmikan tahun 2004. Taipei 101 tingginya 509 meter mempunyai 101 tingkat dan juga sekali gus meletakkan Menara Berkembar Petronas yang pernah dicatat sebagai bangunan tertinggi di dunia telah jatuh ke tangga ke lima.

Burj Khalifa menelan belanja sebanyak RM67 bilion dan mempunyai lebih 3,000 unit kediaman, 1,200 ruang untuk membeli belah dan sembilan hotel itu sekaligus menjadi pusat membeli belah terbesar di dunia. Burj Khalifa juga adalah bangunan yang paling banyak tingkat, lif yang paling tinggi dan lif yang paling laju dengan kelajuan 64km/j.

Pelbagai pandangan telah diberikan terhadap menara ini. Ada yang menyatakan bahawa ia adalah satu mercu tanda keajaiban seni ketukangan serta teknologi pembikinan manusia dalam pembinaan bangunan. Ada juga yang menyebut bahawa Burj Khalifa telah mengulangi tamadun hebat manusia dalam pembinaan di Asia Barat selepas piramid (Piramid paling tinggi ialah Cheo setinggi 146.6 meter di Giza) yang muncul sebagai binaan tertinggi empat alaf lalu."
petikan dari http://minda-kembara.com/v2008/?p=2112
hehehe, salah satu aku malas nak taip ;p
Okey yang kat bawah ni, slideshow gambar-gambar aku pergi sana
nanti aku akan tambahkan lagi gambar-gambarnya
banyak lagi ni sebenarnya
^_^


Minggu Depan!!!


Slm and sejahtera
hurmm tajuk post aku kali ini minggu depan!!!
so minggu depan jer la aku update lg
sbnrnyer aku tak ader idea
ehh bkn tak ader idea, aku tgh malas nk taip
idea ader
tp kali nie idea psl masakkn la
hurmm aku rasa nnt aku nk start post yg br nnt ngan proper nyer ejaan la
bkn cam skang nie
campur hancur and terabor abis
hehehe
so yg nie maybe last kot aku pki ayat2 yg hancur lebur nie
emmm aku try yerrrrr ;p
tq baca ;p

Sony Ericcson Xperia X10 VS I-Phone 3GS




 Here is another Android phone, the Sony Ericsson Xperia X10 running the almost outdated Android 1.6, versus the evergreen iPhone 3GS which runs the Apple OS.

Obviously, OS versus OS would not do here, so we shall look at the other features of both devices, in particular where there is a substantial difference.

There are two main differences, one on the phone and one in the services. First of all, the Sony Ericsson Xperia X10 has an 8-megapixel camera whereas the iPhone 3GS is still on the 3- megapixel camera.

The difference in service is that the iPhone offers more than 100,000 apps in the Apple AppStore, most of which will cost money to download, whereas the AndroidStore has much less apps, around 10,000 of them, but most of them are free to download.

I suppose that it will come down to whether you want a branded phone to flash around, or if you would rather have a much better camera on the handphone. Beside that, the Xperia X10 is only three-quarters the price of the iPhone 3GS.

Apple iPhone 3G S (RM 2370 - 2450 AP)
3.5G HSDPA + WiFi 802.11 b/g, Touchscreen Candybar, 3.0 MP Camera, 16 or 32GB Memory
The Apple iPhone 3G S, features improved speed and performance - up to twice as fast as the iPhone 3G. It has longer battery life, a high-quality 3 megapixel autofocus camera, easy to use video recording and hands free voice control. iPhone 3G S includes the new iPhone OS 3.0, with over 100 new features such as Cut, Copy and Paste, MMS, Spotlight Search, landscape keyboard and a new Find My iPhone feature that works together with MobileMe to help you locate a lost iPhone.
Data speeds are upped to 7.2 Mbps HSDPA, and storage capacity will extended to 32GB as well. Users' can expect a built-in compass, Nike+ support, and a more powerful battery that offers 5 hours of 3G talk time and 9 hours of WiFi internet use. There is a voice control interface that allows voice commands to be understood by the iPhone 3G S. Apple is also touting an oleophobic (fingerprint resistant) coating.

Sony Ericsson XPERIA X10 (RM 1720 – 1800 AP)
  3.5G HSDPA + WiFi 802.11 b/g, Touchscreen Candybar, 8.0 MP Camera, 1 GB RAM + microSD (16GB max)  The Sony Ericsson XPERIA X10 is touch-driven handset with a huge 4 inch, 854 x 480 pixels, 262K-colour display, and an 8MP camera with LED flash. It will run on Android OS v1.6 and apparently one can get an upgrade to Android 2.1 on the newer models.
The phone is powered by a 1GHz Snapdraggon CPU and has 1GB of internal memory plus an 8GB microSD memory card included in the retail package. It features quad-band GSM/GPRS/EDGE, an supports 3G, HSDPA, Wi-Fi, GPS, Bluetooth and USB. There are standard microUSB and 3.5mm jacks this time and not the Sony Ericsson proprietary Fastport. Sony Ericsson XPERIA X10 will be available in Luster White and Sensuous Black color versions.




Model

Apple iPhone 3G S

Sony Ericsson XPERIA X10
Market StatusCurrent ModelNew Model
technologyGSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
UMTS/HSDPA (850, 1900, 2100 MHz)
GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
HSDPA 900 / 1900 / 2100
HSDPA 1700 / 2100 / 900
Dimension(mm)115.5 x 62.1 x 12.3119 x 63 x 13
Item Weight135135
SARRating--
Screen size3.5 inch, 320x480, Multi-touch screen,ambient light sensor, Fingerprint-resistant oleophobic coating854 x 480 , 4.0 inches (Touchscreen)
Screen ColorTFT 16M colorsTFT, 262K colors
Line of Text--
Menu Type--
Design TypeBlokBlok
Navigation keyProximity sensor, Accelerometer-
Soft Key--
Other keys-Timescape/Mediascape UI, Accelerometer sensor
Keypad Lighting--
AntennaInternalInternal
Phonebook-Unlimited
Internal Memory16GB or 32GB flash drive1 GB storage, 256 MB RAM
Memory Expansion-microSD (TransFlash) up to 16GB, 8GB card included
Battery TypeLi - ionLi-Po 1500 mAh (BST-41)
Talk Time(minutes)720480
Standby Time(hours)300415

Entertainment
polyphonicYesYes
Customization

MP3YesYes
FMRadioNoNo
Video SupportMPEG-4, H.263, H.264, MOVMP4/ H.263/ H.264/ WMV player
Voice Support--
Audio SupportAAC, Protected AAC, MP3, MP3 VBR, Audible (formats 2, 3, and 4), Apple Lossless, AIFF, and WAVMP3/ e-AAC+/ WMA/ RA player
Games--

Connectivity
BluetoothYes , v 2.1Yes, ver 2.1
Infrared (IrDA)NoNo
USB portYesYes
EDGEYesClass 10, 236.8 kbps
Support 3GYesYes
Data Types/GPRSYesClass 10 (4+1/3+2 slots)
WIFI802.11 b/gWi-Fi 802.11b/g, DLNA
HSDPAYes, 7.2 MbpsYes, HSDPA 7.2Mbps, HSUPA 2Mbps
Data cable-Yes

Messaging
SMSYesYes
EMSNoNo
MMSYesYes
EmailYesYes
Instant MessagingYesYes
PTT/POCNoNo

Software
Java(J2ME)NoYes
WAPYes Ver 2.0Yes Ver 2.0
Platform/OSApple OSAndroid OS 1.6
Browser-HTML
Predictive Text
T9
Speech Coddecs--
PIM Application-Calender, Voice memo
OtherApplication-YouTube, Google Talk

Personal
ThemesYes-
Caller IDPhoto caller IDPhotocall
Profile IDYes-

Camera Features
Lens TypeCMOSCMOS
Mega pixel3.08.0
Max. Resolution2048 x 1536 pixels3264 x 2448 (Secondary)
Digital Zoom

FlashNoNo
Night ModeYesYes
Frame-autofocus, LED flash, Image stabilization
Extra FeaturesAuto focusgeo-tagging, face and smile detection
videoYes, 30 fpsYes
Photo Format--
Video Format640x480-

Bikin Panassss!!!


Huuuu~~~
legaaaaa sikit mlm nieee,
hurmmm aku ari nieee sbnrnyer sgt2 hanginnnnn ngan kerenah opis aku nieee
hurmmm sib baikkk dh relekss kat umahhh
layan moviee
layan laguuuuuu
br la aku releks sikit,
hah!!! ni aku nk luahkn apa yg "Bikin Panas"
arinie aku mmg tekanan giler ngan kerja kat opis aku tu, maner taknyer
kena key in data!!!
aku apply kijer kat companay aku nie bkn nyer sbg key in data
sbg junior biomedical engineering, grrgggggg nie aku kena buat keja dak2 data entery lak!!!
sikit2 leh laaa
hurmm tuk pengetahuan korggg
dlm opis aku ner ader jer yg layak n sepatutnyer buat keja tu
tp..... sengall!!
arapkn jer ader sijil tu la nie la, expert la kat lain2 company 
tp... hasilnyer....? HAMPEHHHHH

perhhh bikin gua panasssssss jer

boss aku nie lak, satu hal gak
kat opis kitaorg nieee, ader 3 org international, so aku call diorg nie sbgi
3budak inter, bkn player intermillan yeak!!!

sorg tu kata dh 8thn pengalaman, tp... keja HAMPEHHHH !!! dak2 practical kat m'sia lg boleh diharapkn
sorg lg tu la fresh lg, tp sembang ngan ktaorg, terelll bhgian LAB, tp.... BODOHHHH nak mampusss,
dak nie spesial sikit gelarannyer, sajer aku bg khas tuk "jibauk" nie, aku call dier "dak paki"
sbb dier dtg dari Pakistan  *mcm setann!!!!
dak paki nie mmg cukup sial, dier nie mmg lagak nk mampus, mcm terel giler, pahtu admit yg dier nie terel LAB
walhal ktaorg bg jer alat penimbang berat pon tak reti repair * weighing scale la tu

sorg lg nie pon fresh gak, mak org!, sikit2 "engineerrrr~~~~" tu jer la yg pandai dier, kata study tmpt best2
walhal aku pon tak kenal pon tmpt tu
dh tu semua benda nk tanya, smpi tanya " engineerrr~~~ this switch 4 what?" walhal switch tu biasa jer rupenyer
lg mau tanya k? BANGANG

yg aku sakit ati tuuu
company dari Malaysia, anak buah, mejoriti dak m'sia gak
tp gaji kitaorg bg sikit, dak2 inter nie lbh nk mampus, beza hmpir 4k tu
even ktaorg kira dari semua aspek! still diorg lbh
sepatutnyer ktaorg dari company sendiri, dpt la lbh dari diorg, tp nie tak!!!
dah tuuu semua keja yg diharapkn boss, dak2 m'sia gak
time kena tembak ngan User, dak2 m'sia dpersalahkn
time User puji, semua dpt nama, ngan dak2 inter pon dpt
walhal apa jer sumbangan diorg, lg bole menjahanamkn company ader laaa
hurmmm tah laaaa,
aku arap boss aku trbaca la nie
thenn LU PIKIR LA SENDIRIIIII



*sbnrnyer byk lg nk dpost kn
sbb dh lama aku kumpulkn
tp tak larat la
bebel pon sudehhh
debat pon sudehhh
postt kat sini ponnn sudehhhh
tp cam HAREMMMMM
satu pon xjln
mmg tul la org luar kata
MALAYSIA MMG BODOH 
*sorry too say, but reality is true, and bkn semua org malaysia bodoh, cuma segelintir malaysia tu, CAM YG SEDIAADA KAT COMPANY AKU NIEEEEEE ^_^
wakakaka g mampus la boss2 aku nk kata apa
pemberontak k
apa k, yg penting ktaorg sbnrnyer cuba mendapatkn hak kami yg sbnr
"ada k patut ngan org sendiri d'anak tirikn"
apa org kata "Anak rimau d'susukn, Anak sendiri mati klaparan"
hurmmm tah laa
~yat~

Keputusan, Akhirnya...


Salam semua,
HeHeHe, aku akhirnye dh ponn beli handphone,,,
sbnrnyer aku dh beli 4ari lps dhh
nie aku lmbt post sbb dok main fon baru tu laa
hehehe
emm ari tu aku dok tertanya2 nk beli hanphone apekan,
so aku sambar Sony Ericsson XperiaX10,
aku pon xsangka beli XperiaX10 nie,
sbbnyer, masa mula2 aku usha harga phone nie
harganyer AED2500
pastu 2nd time aku dtg lg, aku try la mintak murahh
so si Safer *tukang jual hp nie kata,
Safer : "Okes my friend, before this, u already buy 1hp here,
so it coz of u, i give u 'friend price' "

aku pon tanya blik
Aku : " How much u can give me my friend?"
Safer : "This is a last price i can give u, AED 2250!"
Aku : "Lorrrr, my friendsssss, that 1 still expensive!!!, Hurmm okey la, how about Vivaz?"
Safer : "Why! my friend? why now u want Vivaz?"
Aku : "Ur price still expensive la!, So i want ask u about Vivaz, maybe that 1 i can buy"
Safer : "Hurmm that 1 is actually not good seller at here my friend, but if u want, i have, only AED 1900"
Aku : "Hai yaaa my friends, why here all hp is very expensive? Hurmm ok la my friend, i go back 1st, i want to thing, okes?"
Safer : "Ok ok, i will take stock X10 n Vivaz 4 u, but next week u come, okes"
Aku : "Okes"

so tu la cite masa memula cam nk beli sgt tu

pahtu bila aku dtg 3rd time
Safer :"Assalamualaikum my friendsss,"
Aku : "W'salam, hurmm so u still can't give me a good price?"
Safer :"Be4 this already good price my friend,"

*sbnrnyer mmg dh murah pon, aku sajer jer nk tapau lg, hehehe

Aku : "Hurmm not good la that 1, emm okes my friend, i want Vivaz"
Safer :"Wait hah, i call my runner"
Aku : "Hah!! u don't have now ka?"
Safer :"I thought u not coming"
Aku : "Arghhh not good la u"
Safer :"Ok Ok, wait hah"

pahtu rupe2nyer Vivaz xderrr, mmg kat Dubai xsuke Vivaz
tah aku pon tak tau la nape
tp dia try nk ofer aku beli X10
masa tu aku dh nk blah dh
sbb xde.....
try punya try

hah! part nie aku suke nk sharekat korg
Safer :"Ok my friend, u take X10, i give price AED 2100"
Aku : "Arghhh not good laa, still expensive, AED 2000 i will buy"

tekak punya tekak
dpt AED2000
pahtu dia pon call runner dier blik
dan dan, die tanya aku balik, cam X10 tu pon xde
*grggggg hampeh tul aku rasa
rupe2nyer ader 2packging
1 full pack
1 lg half pack
bezanyer half pack xde ear bluetooth
harganyer
fullpack AED2100
halfpack AED1900
tu yg memula dia ckp
aku pon malas la nk sambar, tp dia dok pujukkk lg
dia pon ckp kat aku amik jer yg halfpack, tp aku xmo
sbb aku rasa fullpack tu lg best
*walhal maner2 leh jerr, hahaha
si Safer tu pon dok kirakn tuk aku berapa bezanyer harga dua2 pack tuuu
Safer :"Ok my friendd,this 1 (fullpack = FP) AED 2100" dier pon tekan kat calculator tu 2100
Safer :"This 1 (halfpack = HP) AED 1800" dier pon tekan la 1800
bila dh abis tekan tu
terus aku pandang dier
dier terus pandang aku, dgn muke trsengih2 cam ada benda kantoiii
mmg kantoi ponnn!!! hahahah
sbb masa mula2 dier ckp kat aku HP tu AED1900 FP tu AED2100
apa lggg
Aku : "Hahhhhhhh this 1 AED1800 right!!, so i want this, rite noww!!!"
so ksudahhan nyer
aku beli la X10 tu ngan harga AED1800
dua unittttt
heheheeh aku siap beli 2BIJIK HandPhone Sony Ericsson XperiaX10 :p
1 Hitam, 1 lg Putehh
nie diernyer speck :)  ^_^



General 2G Network GSM 850 / 900 / 1800 / 1900
3G Network HSDPA 900 / 1700 / 2100
HSDPA 850 / 1900 / 2100 / 800 - X10a for Americas
Announced 2009, November
Status Available. Released 2010, March
Size Dimensions 119 x 63 x 13 mm
Weight 135 g
Display Type TFT capacitive touchscreen, 65K colors
Size 480 x 854 pixels, 4.0 inches
- Scratch-resistant surface
- Accelerometer sensor for auto-rotate
- Proximity sensor for auto turn-off
- Timescape/Mediascape UI
Sound Alert types Vibration, MP3 ringtones, composer
Speakerphone Yes
- 3.5 mm audio jack
Memory Phonebook Practically unlimited entries and fields, Photocall
Call records Practically unlimited
Internal 1 GB storage, 384 MB RAM
Card slot microSD, up to 32GB, 8GB card included, buy memory
Data GPRS Class 10 (4+1/3+2 slots), 32 - 48 kbps
EDGE Class 10, 236.8 kbps
3G HSDPA, 7.2 Mbps; HSUPA, 2 Mbps
WLAN Wi-Fi 802.11b/g, DLNA
Bluetooth Yes, v2.1 with A2DP
Infrared port No
USB Yes, v2.0 microUSB
Camera Primary 8 MP, 3264x2448 pixels, autofocus, LED flash
Features Touch focus, image stabilization, geo-tagging, face and smile detection
Video Yes, WVGA@30fps
Secondary No
Features OS Android OS 1.6
CPU Qualcomm QSD8250 Snapdragon 1 GHz processor
Messaging SMS (threaded view), MMS, Email, Push email, IM
Browser HTML
Radio No
Games Yes
Colors Sensous Black, Luster White
GPS Yes, with A-GPS support
Java Yes, via third-party application
- Digital compass
- MP4/H.263/H.264/WMV player
- MP3/eAAC+/WMA/WAV player
- Google Search, Maps, Gmail,
YouTube, Calendar, Google Talk
- Facebook and Twitter integration
- Document viewer
- Voice memo
Battery Standard battery, Li-Po 1500 mAh (BST-41)
Stand-by Up to 415 h (2G) / Up to 425 h (3G)
Talk time Up to 10 h (2G) / Up to 8 h (3G)
Misc SAR US 0.87 W/kg (head)     0.81 W/kg (body)    
SAR EU 1.25 W/kg (head)